RECENZE: Badmintonová raketa Yonex Voltric 80 E-tune

8 minut čtení

Jak moc je vytuněná badmintonová raketa Yonex Voltric 80 E-tune?
V dnešní recenzi se podíváme na zoubek výstavnímu kousku, badmintonové raketě Yonex Voltric 80 E-tune. Japonská firma Yonex je největší gigant badmintonového světa, jehož rakety dnes třímají v rukou více než tři čtvrtiny soutěžních hráčů. Díky širokému záběru jsou rakety Yonex napěchované technologickými vymoženostmi, které je dobré si nastudovat, abyste jimi mohli ohromovat soupeře při rozpinku. Jednotlivé detaily rámu jsou pro běžného badmintonistu prakticky nepostřehnutelné, ale jako celek dokážou výrazně zlepšit příjemný pocit ze hry a znatelně zvýšit úspěšnost úderů. Yonex Voltric 80 E-tune disponuje wolframovými závažíčky uvnitř hlavy, má speciálně zúžený krček a zesílenou oporu palce při backhandu, ale já se vám pokusím spíš reprodukovat to, jak se s ní doopravdy hraje. A teď bacha – spoiler, jak recenze dopadne! Jde o nejlepší útočnou raketu, jaká se mi dosud dostala do ruky. Na začátek si přesto dáme malou porci povídání okolo.

Badmintonová raketa, která rozčeřila vody

Ač jsem vystudovaný dějepisář, u sportovního náčiní se o jeho historické pozadí obvykle vůbec nezajímám. Nicméně v tomto případě si dovolím udělat výjimku. V roce 2011 přišel Yonex na trh s raketou Voltric 80, která si díky vynikajícím herním vlastnostem získala srdce mnoha amatérských i profesionálních borců. Avšak technologický vývoj kráčí neúprosně vpřed, a tak se o čtyři roky později objevila na trhu novinka, která má za názvem kouzelné slůvko E-tune a pochopitelně by také měla mít vylepšené herní vlastnosti. A v tom je právě háček – část hráčů (spíše většina) byla s novou verzí spokojena, někteří ovšem bědovali, že nová raketa hraje úplně stejně jako původní, jenom je červená a dražší. A ještě jiní protestovali, že nová verze je oproti té původní jaksi ochablá. Jistě cítíte, že obě skupiny kritiků jsou navzájem neslučitelné, protože každá říká něco zcela jiného. Já v této věci nepatřím k žádné frakci, jelikož s původní verzí rakety jsem nikdy nehrál. Berte to jen jako zajímavost na okraj, každopádně mám rád rakety s příběhem, díky němuž vybočují z nepřeberné řady zboží, které je na trhu. Raketu Yonex Voltric 80 E-tune jsem testoval s výpletem Yonex BG 66 Ultimax s tvrdostí 11,5 kg. Jde o výplet s tenčím profilem (0,65 mm), kdy oplátkou za nižší životnost získáváte lepší kontrolu nad míčkem. Na výpletu mě hned na první pohled, či spíše poslech, zaujal výrazný praskavý zvuk při úderu. A to navzdory tomu, že jsme hráli s plastovými míčky Yonex Mavis 350, které oproti peří zdaleka tak pěkně nekřupou. Pro uši je ta vražedná rána při smeči příjemná, i když na hru to samozřejmě žádný vliv nemá. Aspoň myslím, před pár týdny jsme u nás v hale rozhodcovali MČR neslyšících, jehož stateční účastníci by vám mohli dlouze znakovat o tom, jaké to je neslyšet míček při úderu.

Co je to E-tune

Ještě než se do recenze opravdu pustíme, měli bychom si vysvětlit, co znamená tajemný přívlastek E-tune, jímž se raketa odlišuje od své předchůdkyně. Jde o označení zajímavého nápadu, o nějž je tato zbraň obohacena. Na čtyřech místech hlavy lze na vnější obvod rámu umístit speciální mezikus s průchodkami, a tím případně zvýšit hmotnost a tedy i razanci hlavy podle individuálních potřeb hráče. Jinými slovy, hráč si může raketu dovážit, a tak ji doslova “vytunit” podle svých představ. Jsem trochu skeptický, nakolik tahle věcička v praxi funguje, respektive jestli není jednodušší si z obrovské nabídky raket vybrat takovou, která mi hmotnostně vyhovuje už od výrobce, ale na druhou stranu je sympatické, když se raketoví inženýři snaží přijít s něčím naprosto novým.

Jaká raketa Yonex Voltric 80 E-tune doopravdy je

Pojďme ale od tlachání u kávy konečně na kurt. Yonex rakety zpravidla vybavuje jednoduchým designem, a nejinak je tomu u této plácačky. Nicméně s ní možná své soupeře zastrašíte už díky jejímu vydařenému vzhledu. Vyvedena je v tmavě červené (konkrétně burgundské vínové – pokud jste znalec barev, znalec vína nebo žena) s drobnými černými a oranžovými propletenci. Vypadá opravdu působivě. Parametrově jde o útočnou raketu s hmotností kolem 90 g, tuhým rámem a mírným vyvážením do hlavy. Raketa má standardní G4 úchop, který sedí do ruky většině hráčů. Pokud jste sledovali mou minulou recenzi, v níž jsme zkoumali Victorku Auraspeed 70 K, Yonexka je parametrově velmi podobná a sám jsem byl zvědav na vzájemné srovnání. A musím konstatovat, že Voltric 80 E-tune to u mě jednoznačně vyhrála. Při hraní s Auraspeedem sice převládala spokojenost, ovšem raketou Voltric jsem byl téměř nadšený. Výborně mi padla do ruky, díky tuhému rámu a aerodynamice hlavy se o ni v útoku můžete opravdu opřít, a přitom si ponechává velmi dobrou obratnost při přechodu do obrany. Smečování se změní v opravdový požitek, rám si přitom zachovává stabilitu bez vibrací, které jinak zbytečně namáhají zápěstí a snižují preciznost úderů. Neselhává ani při skrývaných dropech za síť a velmi mě potěšila přesnost defenzivních výhozů, které mi už po pár minutách hraní létaly tam, kam jsem je hodlal poslat. Což je, pokud s vámi mohu sdílet tajnou moudrost získanou stovkami odehraných hodin, dovnitř kurtu mimo dosah soupeře. Jako u všech badmintonových raket s těžší hlavou jsem zaznamenal mírnou nemotornost při rychlých drajvových výměnách a technických míčích, takže nejde o úplně ideální železo na čtyřhru, ale to už je vždycky něco za něco. Abych si udělal lepší představu, jestli mé kladné dojmy nejsou přehnané, raketu jsem zkusil vrazit do ruky dvěma svým soupeřům (vždy na jeden set). Jeden z nich mé veskrze pozitivní pocity sdílel, zatímco druhý, spíše technicky zaměřený hráč, si na ni zabrnkal poněkud rozpačitě. Proto bych v tomto případě víc než u kterékoli jiné rakety doporučoval, pokud máte možnost si ji před koupí někde vyzkoušet, určitě to udělejte, neboť zřejmě nesedí každému. Za zmínku stojí to, že si raketu oblíbili rovněž hráči na velké březnové testovací akci SportObchodu, kde skončila mezi kousky s nejlepším hodnocením. Za sebe opravdu nemohu jinak než chválit.

Pro koho je raketa Yonex Voltric 80 E-tune určena?

Badmintonová raketa Yonex Voltric 80 E-tune je vynikající parťačka pro pokročilejší a závodní hráče s útočným herním stylem, ale své uplatnění najde také u všestranných hráčů, kteří spoléhají na širokou škálu badmintonových fines. Nejde o raketu vhodnou pro začínající hráče, kteří potřebují pružnější nástroj pro snazší provedení dlouhých výhozů. Deblisté určitě ocení její vysokou razanci, je to však na úkor manévrování během rychlých výměn. Přesto bych si ji troufl doporučit i čtyřhrovým hráčům, pokud sázejí na drtivé útoky a protiútoky. Pouze u deblistek bych byl možná o stupeň opatrnější. S raketou se hráč rychle sehraje a nástroj mu pomůže, aby naplno využil svůj potenciál. Chci Yonex Voltric 80 E-tune »

Závěrečné shrnutí

Plusy badmintonové rakety Yonex Voltric 80 E-tune

• Výborná raketa pro útočné herní pojetí