RECENZE: Tenisová raketa Babolat Pure Aero 2019

8 minut čtení

Michal Bayerl tentokrát otestoval tenisovou raketu Babolart Pure Aero 2019.
Model Pure Aero z rukou konstruktérů francouzské firmy Babolat proslavil španělský tenista Rafael Nadal. Jeho mocný švih a brutální topspin si žádají něco speciálního a konstrukčně je tato raketa vskutku unikátní. Její aerodynamický tvar rámu nemusí být každému po chuti, ale nutno dodat, že pocitově raketa vskutku rychleji prořezává vzduch a švih se tak zdá být rychlejší. Na kolik je to jen výplod placebo efektu a na kolik je to měřitelná hodnota, je otázkou. Nicméně logiku tato teorie má a tak s ní budeme počítat.

Design sportovního auta

Před mnoha lety, když Pure Aero spatřila světlo světa, jsem ji také zkoušel, ale nebyla mi po chuti. Nezdálo se mi, že s ní mám takovou přesnost a kontrolu jako s Pure Drive a navíc zmíněný aerodynamický tvar mě vyloženě rušil při hraní. Při přidržování rakety nehrající rukou v krčku se rám více zapustí do úchopu mezi ukazováčkem a palcem, což je docela zvláštní pocit, pokud jste celý život zvyklí hrát s klasickým obdelníkovým či kulatým tvarem rámu. Krček rakety působí muskulaturním dojmem a evokuje ve mně sportovní vozy značky Lamborghini. Hlava rakety je tvarem velmi podobná Pure Drive a zdobí ji pouze množství hrbolků na vnitřní straně rámu, které mají za úkol lépe tlumit vibrace a odvádět je pryč z povrchu rámu. Největší novinkou v konstrukci rakety je šestice obloukovitých průchodek zvaných Spin Grommets. Ty se nacházejí jak ve spodní části, tak v horní části hlavy na jejím středu a jsou šité na míru topspinovým úderům.

Topspinem k vítězství

Nejzásadnější otázku na funkčnost těchto nových průchodek zodpovím bez většího zaváhání. Ano, skutečně jsem měl při testování pocit, že raketa díky této nové technologii generuje více spinu. Celé to má i psychologický efekt. Pokud hrajete s raketou, která už sama o sobě má generovat více spinu, tak se o něj sami mnohem více snažíte. Je proto na místě si položit otázku, zda-li je vaše technika na takové úrovni, abyste si mohli více spinu dovolit a zda-li je to styl hry, který vám vyhovuje. Pokud ano, máte k vítězství zase o něco blíže. S hmotností 300 g bez výpletu se jedná o rám vhodný pro zkušené hráče, co si nechodí jen tak zapinkat, ale chtějí si užít tenis naplno a mají rádi kontrolu nad situací na kurtu. Vyvážení 320 mm je pro třistagramové rakety Babolat Pure Aero typické a poskytuje optimální poměr mezi kontrolou a rychlostí míčku. Při srovnání s Pure Drive jsem měl pocit větší kontroly výšky míčku nad sítí. Chyb do sítě se s touto raketou budete dopouštět jen minimálně a proto ji ocení široká paleta hráčů a hráček, kteří raději hrají na jistotu na úkor tvrdosti a přesnosti úderů.

Tvrdé pumelice nečekejte

Zmínil jsem, že se jedná o topspinovou raketu s výbornou hrou vysoko nad sítí. S tím přichází jeden nedostatek v podobě ne úplně optimální reakce rámu na tvrdé přímé údery. Občas se mi stávalo, že mi raketa při zásahu míčku na plocho zvláštně zavibrovala v ruce a to jsem úder trefil čistě. Tento nečekaný efekt mají pravděpodobně na svědomí spinové průchodky, které jakoby si nevěděli s tímto typem úderů rady. Mimochodem průchodky mají ještě jednu slabinu – generují cinkavý zvuk, který je dosti rušivý. Nasazením tlumítka za pár korun se ale naštěstí tento neduh snadno odstraní. Kontrola je to, co u Pure Aero budete hledat a ve vrchovaté míře také najdete. Hlava rakety 645 cm2 poskytuje pohodlný sweetspot, který toleruje i méně přesné zásahy míčku. Údery od základní čáry jsou velmi jisté a udělat chybu, když nejste zrovna pod tlakem, je možné snad jen úmyslně. Zároveň jsem byl velmi mile překvapený, jak snadno raketa generuje energii bez většího úsilí. U úderů se tak nenadřete ani když je hrajete „jen tak“ a přesto s nimi budete spokojeni. Velmi dobře raketa také zvládá hru na síti, kde se chová podobně jako při úderech odzadu, ale zde bych řekl, že je o něco málo přesnější. Bez problémů si ji dokáži představit v rukách hráče, co rád překvapivě nabíhá na síť a ukončuje tak dlouhou výměnu.

Komfortní a vyháněcí podání

U podání se raketa chová podobně jako u všech úderů. Míček dáte s jistotou přes síť téměř bez úsilí a s dvojchybami problémy mít nebudete. Velmi dobře se mi s raketou podávaly míče ven z kurtu. Krásně to s ní zatočíte kam chcete a protihráče vyženete až k vedlejšímu dvorci. Horší je to s razancí, kterou vám tato raketa při přímém podání neposkytne. Zkrátka je potřeba míček na strunách podržet trochu déle a nezbavovat se ho. To ostatně platí pro všechny údery. Styl hry servis-volej je zde ale přesto možný ve chvílích překvapení a to obzvlášt po druhém více roztočeném podání. Kde jsem s raketou také bodoval, byly čopované údery, a to z obou stran. Jejich drobnou slabinou je nižší rychlost, ale zato s velkou porcí jistoty a solidní délkou. Poctivě provedený slice daleko na základní čáru vás snadno vrátí zpátky do hry a dodá vám čas potřebný k regeneraci. Tuto vlastnost rakety ocení nejeden hráč, který si libuje v dlouhých a fyzicky náročných výměnách.

Pro koho je?

Z rakety jsem velmi příjemně překvapený. Je méně náročná na ovládání než jsem čekal a dokonce bych ji označil za velmi snadno hrající raketu, která bude sedět širokému spektru hráčů. Nenadřete se u ní, protože sama o sobě generuje dostatek energie a bez problémů s ní vydržíte hrát dlouhé hodiny. Vhodná je tak i pro trenéry, kteří většinu hodiny nahrávají a potřebují mít raketu, která se postará o dlouhé údery hluboko do kurtu s malou energetickou náročností. Model Babolat Pure Aero 2019 dobře poslouží jak amatérům, tak klubovým až závodním hráčům a hráčkám. Osobně ji vidím na pomezí výborné rakety pro hobíky a solidní závodní rakety pro nadějné juniory. Snadno s ní zvládnete celostátní víkendový turnaj a užijete si s ní hromadu zábavy i při obyčejném zápase s kamarády na obecním kurtu. Někoho možná od koupě odradí křiklavý design, ale byla by škoda v tomto ohledu trochu nezariskovat. Ostatně míček je také žlutý, tak proč výbavu nesladit. Rozhodně to není fajnovka, která by od hráče vyžadovala nějakou speciální dovednost či úroveň tenisu a to z ní dělá velmi zajímavý model pro širokou veřejnost. Chci Babolat Pure Aero »

Plusy:

+ Velmi příjemná a snadno ovladatelná + Sama generuje dostatek energie + Napomáhá ke spinovým úderům + Velká jistota všech úderů + Unikátní design rámu

Mínusy: