RECENZE: Tenisová raketa Head Graphene 360 Speed Pro

8 minut čtení

Speed Pro je ideální zbraň pro zkušené agresivní tenisty...
Za svůj život jsem vyzkoušel nespočet raket a v posledních letech jsem zůstal věrný Babolat Pure Drive +. Tuhle prodlouženou verzi příjemně hrající rakety používám jak při tréninku svých svěřenců, tak při zápasech. Je to spolehlivá raketa, která snadno generuje sílu a tudíž se člověk u ní tolik nenadře. Když jsem dostal na test novinku Head Graphene 360 Speed Pro, trochu jsem znervózněl. Headky mi nikdy nebyly po chuti. Tvrdý a těžký rám, hustý vzor výpletu a až nepříjemně tupá odezva. To jsem si o nich pamatoval. Jenže doba od mého posledního vyzkoušení rakety Head notně pokročila a stejně tak jsem tenisově dozrál i já. První momenty s raketou byly takové, jak jsem si je u značky Head pamatoval a po pár míčcích jsem znechuceně pronesl: „S tímhle se nedá hrát.“ Jenže to jsem ještě netušil, že o pár hodin později, se můj názor otočí o 180°. Bude to chtít jen trochu více času a úsilí, protože bez něj si s touto hromobijkou příliš nezahrajete.

V jednoduchosti Speed Pro je krása

Zvyklý na 300g Pure Drive jsem měl obavu, jak těch 10 gramů navíc bude snášet moje ruka. Překvapivě dobře. Vyvážení rakety je totiž 315 mm, což je o něco více do ruky než u mé Babolatky. Raketa tak působí příjemným kompaktním dojmem a rám o konstantní tloušťce 23 mm není ani příliš široký, ani příliš úzký. Je tak akorát. Design rakety a vůbec celá konstrukce je jednoduchá. Žádná hejblátka a do očí bijící technologie. Novinkou oproti předchozí generaci rakety je materiál Graphene 360, který zase o něco lépe přenáší energii do míčku a překvapivě dobře tlumí vibrace, takže jsem nemusel raketu dovybavovat tlumítkem, které jinak standardně používám. Design rakety je minimalistický a převládají černá s bílou. Polovina hlavy rakety je potažena průhlednou vrstvou, která odhaluje grafitový materiál. Není to blyštivý či snad extravagantní design známý u jiných značek, což osobně považuji za výhodu. Raketa tak neruší a vy se můžete soustředit čistě na svůj výkon. Vysokou úroveň koncentrace budete totiž u této rakety potřebovat jako sůl.

Odměna za výkon

První dojem po pár úderech bude většina hráčů charakterizovat jako mdlý, bez energie a rychlosti. Tupost rakety možná někoho až překvapí, jiný její skryté benefity objeví okamžitě. Mně to trvalo o něco déle právě z toho důvodu, že jsem byl zvyklý na mnohem benevolentnější Babolat Pure Drive+. Tahle Headka je ale úplný opak. Hlava rakety má sice pohodlných  645 cm2, ale bez vámi vynaložené energie žádnou sama negeneruje. Přesně řízené projektily začne ze svých strun vypouštět až v momentě, kdy se stanete agresorem, který chce svého soupeře zničit. Zatímco při pohodovém tréninku s rekreanty budete trpět jako Ferrari na D1, když ji vytáhnete do ostrého boje proti nadějnému dorostenci, začne se vám jiskřit před očima a raketa z vás vymáčkne úplné maximum a někdy ještě o chlup víc. Během ostrého testu na body jsem byl překvapený, kolik mi toho raketa dovolí a s jakým švihem a přesností dokáži údery umisťovat. Skoro jako by má Babolatka byla brzdou v jinak mém mnohem větším potenciálu. Čím více jsem do rakety šel, tím více jsem z ní měl. Nebývá zvykem, abych takto něco vychvaloval, ale zde si dovolím udělat výjimku, a to ještě z jednoho důvodu. Raketa má zvláštní kouzlo v tom, že vás nutí hrát lépe, než jste zvyklý. Stává se tak z ní nástroj, který skvěle slouží jako dobrý rádce ukazující v jaké kondici a na jaké technické úrovni se nacházíte. Skoro by se dalo říct, že raketa vás v ničem nelimituje, ale že jediným limitem jste pro raketu vy sami.

Head Graphene 360 Speed Pro vás podrží i v obraně

O raketě jsem dosud hovořil jen v samých superlativech a v tomto trendu hodlám více méně pokračovat. Z agresivní hry od základní čáry se posouváme k defenzivnější strategii. Ta sice není primárním cílem pro hraní s touto raketou, ale byl jsem překvapený, jak některé obranné údery v naprosto kritické situaci zafungovaly. Často se mi stávalo, že když jsem byl přitlačen hluboko za základní čáru a soupeř se dostával blíž a blíž k síti, dokázal jsem jej překvapit šikovně umístěným prohozem. Tohoto obranného efektu lze ale dosáhnout jen v případě, že si důkladně pohrajete se zápěstím a necháte hlavu rakety volně spadnout pod míček a nabrat rychlost. Křečovitě hrané údery se s touto raketou  míjí účinkem a opět platí, že pokud promeškáte ideální moment zásahu, pak jen těžko můžete od rakety čekat záchrannou brzdu. Únava v zápase má přímý vliv na kvalitu úderů. Po delších výměnách jsem občas upadl do apatie, kdy jsem raketě nebyl schopen dodat potřebnou energii, a tím pádem jsem ztrácel její výkonnost. V tu chvíli je potřeba sepnout, znovu nahodit motory a jít opět do úderů. Samy se totiž výměny s Headkou Speed Pro neuhrají, a pokud podlehnete únavě, pak tohle rozhodně není raketa, která by vás sama od sebe postavila na nohy.

Servis, volej a čopíky

Kde tahle Djokovićova zbraň přímo exceluje, jsou tyto tři údery – podání, hra na síti a čop. Právě u těchto úderů, které mají říz, se projevuje hustota výpletu 18×20. Díky tomu je raketa velmi přesná a jistá. Opět platí vysoké nároky na čistotu zásahu míčku, kdy sweet spot neboli optimální zóna zásahu, je oproti jiným modelům s řidším výpletem menší a tudíž klade větší nároky na celkovou přípravu, práci nohou a timing. Když se vám ale všechno sejde, pak se z přechodu k síti stává oku lahodící balet pro fajnšmekry. Když už jsem zmínil, v čem raketa tolik exceluje, pak musím přijít i s trochou té odvrácené strany mince. Nebude to ale nic dramatického. Trochu hůře se s raketou hrají topspinové údery. Pokud jste zvyklí kroutit míčky jako vánočku, pak si dejte pozor na délku úderů. Tím, že raketě mnohem více sedí narážené přímé a řezané údery s co nejkratší dobou kontaktu s míčkem, od ní nečekejte točené banány á la Rafael Nadal. Však je také Head Graphene 360 Speed Pro určena spíše agresivním hráčům s tendencí diktovat hru rychlými a přesnými údery.

Pro koho tenisová raketa Head Graphene 360 Speed Pro je?

U Head Graphene 360 Speed Pro není pochyb o tom, kdo s touhle raketou bude na kurtu dominovat. Amatérům a hobíkům ji důrazně nedoporučuji pro své vysoké nároky na techniku hry, pohyb a timing. Zároveň nebude úplně vhodným nástrojem pro trenéry, kteří mají v koši 80 míčků a takříkajíc hodiny a hodiny jen napalují. Head Graphene 360 Speed Pro je raketa pro zkušené, dlouholeté hráče, s výborně zvládnutou technikou hry a perfektním švihem. Doporučím ji také závodním hráčům od dorostenecké až po dospěláckou úroveň. Je to agresivní a velmi přesná raketa, která neodpouští chyby v přípravě. Dvojnásob u ní platí, že čím lépe tenis umíte, tím více se vám raketa odmění. V některých případech dokonce může dojít i k výraznému zlepšení hry, která byla např. limitována dosavadně používanou raketou s nižší gramáží. Chci Head Graphene 360 Speed Pro »

Závěrečné shrnutí

+ Plusy tenisové rakety Head Graphene 360 Speed Pro

• Velmi přesná raketa